El segon seminari de la sèrie Complèxica es va portar a terme el dilluns, 7 d'abril de 2014, a les 18.00 h., a la Sala de professors de la Facultat de Filologia, UB (Aribau, 2). Aquest seminari va constar de la següent conferència:

- Conferència sobre “De Vico a Peirce: complexitat en les ciències humanes” (vídeo)

A càrrec d'Amadeu Viana

Catedràtic de Lingüística

Departament de Filologia Catalana i Comunicació

Universitat de Lleida

Amadeu Viana es va doctorar amb una tesi sobre sintaxi catalana i ha desenvolupat la seva tasca docent i investigadora sobre l'anàlisi del discurs i la història de les idees sociolingüístiques. Ha estat professor visitant a la Universitat Federico II de Nàpols, la Universitat de Califòrnia a Berkeley i la Universitat de Chicago. És autor del recull de lectures Aspectes del pensament sociolingüístic europeu (1995), i dels estudis aplegats a Raons relatives (1997), sobre retòrica, semiòtica, diàleg i funcionalisme; així com de l'assaig Acròbates de l'emoció (2004), al voltant de l'humor, el sentit i la conversa. Estudiós de les idees filològiques del napolità Giambattista Vico, ha publicat amb Silvia Caianiello, de l'ISPF de Nàpols, Vico nella storia della filologia (2004).

Més informació a: http://www.amadeuviana.blogs.udl.cat

- Resum del seminari:

La recerca contemporània ha invocat les obres de Vico i Peirce com a referents històrics de la investigació sobre el llenguatge-en-context i la natura semiòtica humana. Però tots dos autors van escriure a banda i banda del ple desenvolupament de la ciència moderna: Vico, abans de la Revolució francesa, Peirce, després de Comte i Hegel. La noció de complexitat va associada a la superació de la ciència positivista, i avui l'obra del filòsof italià sobre l'emergència del llenguatge i la del filòsof americà sobre el caràcter pragmàtic del coneixement poden ajudar a estendre la perspectiva de la complexitat en l'intricat domini de les ciències humanes.

Més informació a: http://bildakt-verkoerperung.de/en/kolleg/