Complèxica-16/2

La primera part del setzè seminari de la sèrie Complèxica es va portar a terme el dijous, 1 de març de 2018, a les 18.00 h., a la Sala de graus, Facultat de Filologia de la Universitat de Barcelona. La segona part va tenir lloc el dijous, 31 de maig, a les 16.30 h, a la Sala de professors (Facultat de Filologia, Universitat de Barcelona). Aquest seminari va constar de la següent conferència:

- Repensar les ciències socioculturals a partir de Darwin (teoria de l’evolució) (llibre en línia: https://octaedro.cat/appl/botiga/client/img/80158.pdf)

A càrrec de Josep Maria Masjuan

Josep Maria Masjuan ha estat professor a l’Escola de Mestres Rosa Sensat (1966-1974), on encara col·labora, professor de sociologia a la UAB (1975-2010) i cofundador del GRET (grup de recerca en Educació i Treball). Impartí l’assignatura de Sociologia de l’Educació a l’Escola de Mestres Sant Cugat de la UAB des de 1975 -més tard Facultat de Ciències de l’Educació- i també a la Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia, on va ser director del Departament de Sociologia.

Resum del seminari:

J. M. Masjuan ens parlarà de les bases biològiques de la competència, de la cooperació i de la comunicació entre els éssers humans. Començarà amb les qüestions relacionades amb el procés de socialització individual. Després es plantejarà la relació entre biologia, cultura i societat, des d’una perspectiva darwiniana, ja que els grups humans i les societats òbviament evolucionen a través del temps. Ens explicarà també el concepte d’epigenètica (‘més enllà de la genètica’) aplicat sociològicament. L’ambient i la història de l'individu influeixen sobre l'expressió dels gens, i els caràcters socials adquirits es transmeten d'una generació a l'altra i poden revertir l'expressió gènica.

Resultat d'imatges de cusc-ub